bukan cinta biasa

Dahan Tembusi Cermin Kereta

In Uncategorized on Oktober 22, 2008 at 10:55 pm

Batuan Bantuan- Kalau anda menghendaki mengkehendaki batuan, anda boleh bertanya berjumpa pengetua sekolah.

• Kenyataan- Di dalam sekolah, guru-guru suka berkongsi kenyataan tentang dunia.

• Keadaan- Keadaan kewangan di dalam keluarga Ali sangat jahat buruk kerena kerana bapanya tidak berkerja.

• Kejadian- Anda harus melarporkan kejadian yang sangat bahaya itu kepada polis.

• Mencatat- Anda mesti mencatat hawanya suhu apabila pulang ke rumah.

• Mengalami- Semua orang Singapura lelaki lelaki Singapura mesti mengalami menjalani Perkhidmatan Nasional apabila mereka menjadi berusia lapan belas tahun.

• Menyebabkan- Hujan lebat semalam menyebabkan pokok yang sihat tinggi tertumbang tumbang.

• Menembusi- Semasa kemalangan itu, sebatang dahan pokok menembusi atap rumah itu.

Pengalaman Kemalangan Saya

Pada dua tahun yang lalu, saya pernah mengalami satu kemalangan kereta. Kemalangan itu terjadi ketika saya masih tahun sembilan belas sembilan belas tahun. Saya menaiki sebuah kereta dimandu dipandu oleh seorang kawan yang mabuk. Kereta itu mencuatkan hancur akibat terlanggar sebuah batu-bata terletak di sebelah jalan. Saya tertendang daripada menghancurkan cermin belakang keretanya. Di dalam rumah sakit, saya menerima rawatan di atas kepala saya dan tulang belakang saya. Doktor memberitahukan memberitahu bahawa saya memang berbahagia bernasib baik terus hidup daripada selepas kemalangan itu kerana kereta itu rosak teruk. Saya memang kepala udang ketika saya menaiki kereta dimandu dipandu oleh kaki botol. Saya akan berhati-hati pada mada depan.

  1. 1. Ba(n)tuan [Batuan = stones in the sea :)]

    2. menghendaki > mengkehendaki

    3. bertanya > berjumpa (the second meaning of ask is only for English)

    4. jahat > buruk

    5. kerana (spelling)

    6. …bahaya (itu)….

    7. hawa = climate, did u mean suhu (temperature)

    8. Singapura lelaki (reverse structure according to Malay)

    9. mengalami > menjalani

    10. menjadi > berusia

    11. sihat > tinggi, or kuat, or rendang

    12. tumbang (drop ter because the falling includes the unintentional meaning)

    Cerita

    1. masih sembilan belas tahun (structure to follow Malay)

    2. dipandu

    3. what is mencuatkan ? terbalik ? rosak or hancur (smashed)

    4. batu-bata is more than one so drop sebuah (we do not need classifier because the stones is not the focus)

    5. belah > sebelah (one side of)

    6. tertendang daripada > memecahkan or menghancurkan

    7. …kepala dan tulang belakang saya (one saya is enough)

    8. memberitahu bahawa

    9. berbahagia > bernasib baik

    10. daripada > selepas

    11. rosak teruk.

    12. dipandu

    Seramnya cerita ini. Syukur bahawa anda masih hidup.
    cikgu

Tinggalkan Jawapan

