bukan cinta biasa

Kanak-kanak Tercinta Saya

In Uncategorized on September 6, 2008 at 11:10 am

Setiap hari ahad, saya mengajar pelajar-pelajar yang dua rendah darjah dua di sebuah rumah bahala berhala tertelak tertelak di Choa Chu Kang. Saya suka mengajar mereka kerana sangat mangil mereka sangat manja. Semasa saya mengajar, saya berasa kepuasan sebab saya membuat keberbedaan dalam jiwanya. Saya berasa kepuasan semasa saya mengajar mereka sebab saya telah membawa perubahan dalam jiwa mereka.

Sebelum hari kebangsaan tahun ini, saya mengajar sejarah Singapura. Saya berkata memberitahu mereka tentang Istana. Presiden Singapura tinggal di dalam Istana. Pada setiap tahun pada hari cuti lima lima cuti umum, Istana membuka untuk orang Singapura memandang Istana dibuka untuk lawatan orang Singapura. Penduduk diyambut ke menjelajah di dalam Istana. Penduduk diizinkan untuk menjelajah kawasan istana.

Selepas memberitahu penerangan itu, saya bertanyakan pelajar-pelajar:

“Pada setiap tahun pada hari cuti lima mana, Istana akan membuka untuk orang Singapura memandang?” “Bilakah Istana akan dibuka untuk lawatan orang Singapura pada setiap tahun?”

Dengan segera, seorang pelajar meneriak:

“Cikgu, Istana membuka dibuka dari isnin hinggal hingga jumaat!”

  1. yang dua rendah > darjah dua (P.2)
    bahala > berhala
    tertelak > terletak
    sangat mangil > mereka sangat manja

    Rephrase:
    Saya berasa kepuasan semasa saya mengajar mereka sebab saya telah membawa perubahan dalam jiwa mereka.

    berkata > memberitahu (inform)

    hari cuti lima ? Don’t understand! Is it Friday? (Jumaat) or Five public holidays? (lima cuti umum)

    ….Istana dibuka untuk lawatan orang Singapura. (rephrase)
    Penduduk diizinkan untuk menjelajah kawasan istana.
    (these words are found in the Ayam article)

    Drop memberitahu.
    Ok now I understand it is the second reference lima cuti umum.

    “Bilakah Istana akan dibuka untuk lawatan orang Singapura pada setiap tahun?”

    Istana dibuka dari Isnin hingga (spelling)…!”

    Terima kasih
    cikgu

Tinggalkan Jawapan

