bukan cinta biasa

Ayam berkokok pun salah

In Uncategorized on Ogos 21, 2008 at 9:54 pm

1) Memelihara: looking after
Di dalam rumah ada tiga kuching yang saya memelihara setiap hari.
Saya memelihara tiga ekor kucing di rumah.

2) Menyambut: greeting or welcoming
Adik lelaki ini berdiri di hadapan pintu menyambut jirannya ke dalam rumah.

3) Mendengar: listening
Saya sangat suka mendengar nyanyian daripada Siti Nurhaliza.

4) Lebih-lebih lagi: especially
Adek saya suka makan nasi briyani lebih-lebih lagi nasi itu daripada Kampong Glam.

5) Kawasan bandar: city area
Di dalam kawasan bandar,anda boleh mencari bangunan tinggi.

6) Kokokan ayam: rooster cry
Apabila anda pergi ladang, anda boleh dengar kokokan ayam di mana-mana.

  1. 1. kucing
    2. Rephrase: Saya memelihara tiga ekor kucing di rumah.

    (insert ekor as classifier, setiap hari is implied as part of pet keeping)

    3. Adik
    4. dalam
    5. tertinggi > tinggi because tertinggi is the one! We refer to many tall ones.

    6. Bila is a question word, > Apabila (when as in whenever)
    Salam cikgu

Tinggalkan Jawapan

